Inici | Oslo | Copenhague - dia 04 . dia 05 . dia 06 . dia 07 | Stockholm

Dia 04 . Dijous 13

Ens llevem i quan anem a esmorzar al bar veiem que el temps està igual que ahir a la nit: tapat i plovent. Vaja arribada a Dinamarca!

Desembarquem a l'hora prevista i hi ha un bus que ens porta del moll a una plaça força cèntrica de la ciutat. Agafem el metro, aconseguim esbrinar com pagar el bitllet i on hem d'anar i en un plis ens plantem a l'hotel. El problema és que encara és massa d'hora i no podem fer el checkin. Deixem les maletes i anem en bus a l'oficina d'informació, on comprem la Copenhague Card, ens connectem al wifi i fem un entrepà per dinar.

Comencem visitant l'ajuntament (Køvenhavn Rådhus), que és just al costat. Al seu davant hi ha una exposició d'autobusos de Copenhague dels darrers 100 anys. L'Ajuntament és immens i preciós: una sala principal coberta on es fan les celebracions, uns passadissos i escales molt decorats i un pati interior amb un petit jardí.

Tornem caminant a l'hotel, ens instal·lem a l'habitació (amb llit de matrimoni, ens han fet cas!) i mirem a les guies què podem fer. Son les 4 i ja ha tancat casi tot. Buscant una mica trobem alguna cosa per fer: visitar el museu de l'àmbar (Amber Museum), amb botiga a la planta baixa i exposició de joies i insectes i plantes petrificats. Força interessant.

Després anem a veure una exposició-concurs d'escultures de sorra al costat del canal.

També fem un tour en barca pels canals. Just el darrer torn té els comentaris en castellà. La volteta està molt bé i serveix per veure des de l'aigua el que després volem veure amb calma des de terra: l'òpera, la ciutadella, la sireneta, el Palau Amalienborg, el teatre, l’església del Salvador, el diamant negre, el Palau Christiansborg, etc. Ens ho hem passat molt bé. Impressionant passar amb la barcassa per sota d'uns ponts que només deixen 4 dits lliures!

Sopem en un turc-pizzeria allà mateix, ens atipem de debò a molt bon preu, fem una darrera connexió wifi i tornem en metro a l'hotel.

Dia 05 . Divendres 14

El dia s'aixeca gris, però de moment no plou. Esmorzem al buffet de l'hotel, que no té massa varietat però està prou bé. Anem en metro al centre i comencem la visita al Palau de Christianborg, el tercer d'aquest nom construit al mateix lloc ja que els dos anteriors es van incendiar. Visitem el Parlament, les sales de Recepció Reial usades per la reina, l'oficina del Primer Ministre i la Cort Suprema. La part de ruïnes està en obres i els estables reials obren més tard, així que no ho podem veure.

Quan sortim plou una mica, i tot just veiem l'edifici de la Borsa per fora.

D'allà anem per la vora del canal fins al teatre, que és just al davant de l'òpera.

Tirem fins al Palau d'Amalienborg, un complex de 4 edificis construït originàriament com a residència per quatre aristòcrates, però que es va convertir en residència d'hivern de la família reial al cremar-se el primer Palau de Christianborg. Un dels edificis és el museu on es conserva mobiliari original i objectes personals.

D'allà anem a la Marble Church (Marmorkirken), de planta rodona i sostre en cúpula.

Al tornar a passar pel pati d'Amalienborg veiem els canvis de guàrdia de cada edifici, incloent uns soldats que devien fer tard i perdien les llanternes de tant córrer.

Trobem de casualitat l'església de St. Alban, l'única església anglicana de Copenhague.

Creuem la font de Gefion i arribem a la famosa Sirenita, que com ens van explicar ahir a la volteta en barca, va ser un regal de la Carlsberg a la ciutat en memòria de la sireneta d'Andersen. Aquest agost farà 100 anys. Com és evident, mogollón de gent per fer-s'hi fotos i ens hem d'anar posant per torns.

Visitem la Ciutadella (Kastellet) que hi ha al costat, molt semblant a la de Fredrikstad amb el seu fossat perimetral en forma d'estrella. El dia ja fa estona que és totalment blau i el passeig és molt agradable.

D'allà anem al Castell Rosenborg (Rosenborg Slot), on s'explica la història de Dinamarca del 1600 al 1863, i té les joies de la corona en el soterrani amb unes mesures de seguretat molt fortes. Tenim just 40 minuts per veure-ho tot, ja que tanquen a les 5.

Quan ens fan fora, anem a l'església de la Trinitat (Trinitatis Kirke), que té en una cantonada la Torre Rodona, un antic observatori de 35 metres d'alçada i una rampa de cargol de 209 metres de llarg i 7,5 voltes. Des de dalt hi ha vistes de tota la ciutat.

La idea inicial al planificar el viatge era anar a Legoland Billund, però al final vam decidir no dedicar un dia complert a un parc temàtic, per molt de Lego que sigui. Per sort vam descobrir que a Copenhague hi ha una botiga exclusiva de Lego, i amb una visita m'hi conformo de moment. A l'aparador hi ha diverses figures a mida real, entre les que destaca un Xeron enorme penjant de la paret. Es impressionant! La botiga té un gran assortiment de caixes de tot tipus, peces a granel i roba. Si tingués espai a la maleta, alguna cosa cauria...

Seguim pel carrer comercial, mirem botigues de records, fem una cerveseta i acabem al Tivoli, un gran parc tipus Port Aventura però en petit ja que és al centre de la ciutat. Té bars, restaurants, botigues, escenaris i algunes atraccions, fins i tot un mini-Dragon Khan. Fem unes voltes i marxem quan comença un concert d'uns danesos que no coneixem.

Fem una caminada del copón per trobar la parada del bus 12 que ens ha de dur a l'hotel, i al final l'atrapem a la carrera. Parem al 7eleven i comprem uns pinxos de pollastre per sopar. El dia ha estat esgotador i anem a dormir que son més de les 11. Volíem mirar internet a l'ordinador de recepció, però ja era tancada.

Dia 06 . Dissabte 15

Per Facebook des de casa i per wasap quan podíem robar wifi, hem quedat avui a les 10 del matí amb el Ramón i la Gitte a Hillerød per veure el museu del Castell de Fredriksborg. Ens informem a la recepció de l’hotel de com arribar-hi i dels horaris de tren i hi arribem força puntuals. Ells ja son allà amb els nens. Voregem el llac caminant fins al castell.

Fredriksborg es un castell renaixentista construït el segle 17 per Christian IV i que agafa el nom del seu pare el rei Frederik II. El castell es va incendiar el 1859 i es va reconstruir i moblar com un museu el 1878 seguint la iniciativa del fundador de la cerveseria Carlsberg. El Museu d’Història Nacional del Castell il·lustra la història de Dinamarca mitjançant una gran col·lecció de retrats, quadres, art i mobiliari dels darrers cinc segles. Les sales més destacades son la Sala dels Cavallers, la Capella, la Sala de Cerimònies i la Sala d’Audiències.

Passegem també pel gran jardí, que consta de dues parts: la part romàntica que conté la casa de banys de Frederik II, i el gran jardí barroc d’inspiració italiana.

Tornem al poble creuant el llac pel que en diuen “la milla nàutica més maca de Dinamarca” en un ferry molt pintoresc: un vaixell hospital reconvertit que va servir a la Guerra de Korea als anys 50. El més curiós es que els propietaris son 400 habitants del poble que volen mantenir activa aquesta atracció turística i els pilots i mariners son tots voluntaris. El llac té unes 27 hectàrees i es considera un dels llacs més petits del mon amb servei regular de ferry.

Comprem uns menjars preparats en una botiga del poble i dinem en uns bancs del parc mentre xerrem del viatge de l'estiu passat, del casament i del que fem ara. De tant en tant anem buscant uns "tresors" d'un joc que fan amb el mòbil i el GPS anomenat Geocatching. Per desgràcia no hem trobat res.

Tot el dia ha fet un cel blau i un sol preciós, i quan tornem a l'estació es tapa i es fot a ploure. Hem estat de sort, ens ha anat d’un pèl! No és massa tard, però com que ja es tot tancat, tornem a l'hotel a fer una tarda de relax. Sopem el que ha sobrat del dinar més uns pinxos extra del 7eleven i veiem una estona la tele. Només hi ha 4 canals sintonitzats, 3 de suecs i un finlandès, on no fan res interessant fins que enganxem un reportatge sobre Roxette. Es lo bo de la tele sueca. No entenem res de res, però tot i així passem una bona estona, sobretot jo!

Dia 07 . Diumenge 16

El dia es lleva altre cop gris i tapat. Esmorzem a l'hotel i anem al museu de la Carlsberg.

Amb l'entrada, fins i tot amb la gratuïta de la Copenhaguen Card, regalen dues degustacions de cervesa al llarg de la visita. En fem una abans de començar, i seguim pels estables, on hi ha els cavalls i els carruatges originals, el jardí d’escultures, on entre d’altres es troba la germana petita de la Sireneta, la sala amb tota la història de la marca que inclou una exposició rècord Guiness de botelles de cervesa no obertes (més de 22.000), una explicació dels nous sistemes de producció, una terrassa on fem la segona cervesa i finalment la botiga. Ens hi hem estat unes 3 hores!

Es molt curiós un panell que explica que la esvàstica era un simbol indi molt habitual en la Carlsberg, convertint-se en símbol de la marca el 1881. No obstant, el 1940-45 es va haver de retirar quan va perdre el seu significat original de "allò que es bo".

Després anem al barri de Christianhavn i visitem el museu d'arquitectura, que té una exposició d'un concurs d'arquitectura nòrdica i un altre sobre la transformació del port de la ciutat, molt interactiu. A l'exposició de maquetes n'hi ha algunes fetes amb Lego!

D'allà anem a l'església del Nostre Salvador, que no es pot visitar, però que té un campanar amb el mirador més alt de Copenhague. La pujada és tota una aventura, un laberint d'escales de fusta que pugen entre les campanes fins que l'escala de cargol surt a l'exterior i es va fent estreta fins que acaba en una cantonada. Just llavors està fent un temps terrible, plovisqueja i hi ha unes ràfegues de vent que sembla que se t'enduguin. Malgrat tot, aprofitem una de les breus clarianes per arribar a dalt i fer unes fotos. Quan baixem, els encarregats posen un rètol a l'entrada que la torre és tancada pel mal temps. Ens ha anat d'un pèl!

Fem una volteta pels carrers i canals i anem en bus al centre, per tornar al Tívoli i sopar allà alguna cosa. Però com que la Copenhaguen Card va amb xip i ja han passat les 72 hores, no podem entrar si no es pagant i no en tenim ganes. Així que sopem a un Kentucky del costat, ens connectem una estona al wifi de l'Ajuntament, que funciona malgrat que és tancat, i tornem a l'hotel.