Inici | Oslo - dia 01 . dia 02 . dia 03 | Copenhague | Stockholm

Dia 01 . Dilluns 10

Passada l'emoció del casament, i un cop acomiadada la gent i reordenada la casa, sobretot els llocs de la Tara, vam tenir unes horetes per preparar les maletes. Fins i tot ens va costar decidir quines portar per no tenir problemes amb Ryanair. A última hora decidim facturar-ne una i així també podem dur una motxilla. Total, que dilluns fem una bona matinada per ser a l'aeroport a les 6 del matí. Facturem la maleta i comprovem a les gàbies de Ryanair que l’hauríem pogut dur a la cabina, ja que tenen una mica més de marge del que diuen.

Embarquem i poc més de 3 hores més tard som a Moss-Rygge. Un bus gratuït ens porta a l'estació de Rygge i un tren al centre d'Oslo. Els paisatges del camí ens recorden molt al viatge de l'estiu.

Anem a l'oficina de transports i ens comprem l'OsloPass, que a més d’incloure transports gratis ens permetrà entrar de franc a tots els museus de la ciutat. Anem en metro als apartaments que tenim reservats, i resulta que consisteixen en un menjador-cuina i bany comú i dues habitacions. Doncs la primera que ens donen té una llitera! Si home, a l'estiu encara, però en la lluna de mel ni de conya. A més, en la reserva per internet ho vam especificar. Anem a protestar i ens donen un altre apartament on les dues habitacions tenen dos llits individuals, però que al menys es poden ajuntar. El problema es que les habitacions son tan petites que no tenen armari ni res, només n'hi ha un al menjador, o sigui compartit. I a sobre les habitacions no tenen clau. La porta de l'apartament va amb tarja i el bany té clau, però les habitacions tot i tenir pany no tenen clau. Anem altre cop a recepció i el paio ens dóna una clau que es igual que la del bany. Per flipar. Per internet ja vam veure que deia "shared bathroom", però això és privacitat nul·la! En fi, que només son dues nits.

Deixem els trastos i agafem el metro per anar a l'oficina de turisme a buscar informació. Comencem visitant l'Ajuntament (Rådhuset), inaugurat el 1950 i amb una col·lecció de retaules en fusta a la porxada d’accés amb escenes de la mitologia escandinava. Només es pot accedir a l’interior amb visites guiades concertades.

Després arribem al port, on dinem un pølser per recordar vells temps i gaudim de les recents novetats.

En acabat agafem el tramvia i anem al famós parc d’escultures Vigeland (Vigelandsparken), on s’exposen més de 200 escultures de Gustav Vigeland fetes en bronze, granit i ferro forjat. El parc en sí ja és preciós, però la impressionant col·lecció d'escultures és increïble: tota una sèrie d'homes, dones i nens en diverses postures a banda i banda d'un pont, després un monòlit gegantí d'uns 40m d'alçada fet de gent i rodejat d'unes escalinates amb més escultures representant diverses escenes de relacions entre la gent. La veritat és que t'hi podries passar hores mirant una a una totes les escultures. Després d'un llarg passeig i de veure el parc de jocs de nens més gran que hem vist mai, tornem al tramvia que ens deixa altre cop al centre de la ciutat.

Anem fins al museu Astrup Fearnley d’art modern, que no visitem perquè ja és tancat. L'edifici, de l’arquitecte Renzo Piano, és espectacular, amb pilars imitant màstils de veler amb creuetes i tot, i una gran coberta corbada tota envidrada.

Passegem per la zona de Tjuvholmen, que és una zona molt nova i els edificis residencials son tots molt singulars. Ens estem una estona en unes passeres de fusta sobre l'aigua, pillem un wifi obert i ens posem a enviar wasaps a família i amics per dir que estem bé. Allà descobrim que el bicing d’Oslo té les mateixes bicis que Barcelona... i suposo que mig mon!

De camí a l'apartament parem al súper del costat a comprar sopars i esmorzars pels dos dies: el clàssic pa de motlle amb pipes, paté, un bric de llet amb cacau, una amanida de patata, una amanida d'enciam amb formatge, un tall de salmó i un bric de iogurt de vainilla. Deixem les coses a la nevera i baixem al bar a fer unes birres (18€!). Quan anem a fer el sopar veiem que no hi ha cap paella, així que hem de fer el salmó en una cassola, i queda prou bo, acompanyat de l'amanida de patata i el iogurt. Jo encara haig de tornat al súper per comprar tovallons de paper, un fregall i rentaplats. Els nostres "companys" d'apartament han arribat i s'han tancat a la seva habitació. Casi a mitja nit ens fiquem al llit, i hi ha una claror que sembla mitja tarda.

Dia 02 . Dimarts 11

Posem el despertador per llevar-nos a les 9 del matí i els "companys" ja no hi son. Esmorzem i comencem el dia al Munch Museet. No es que siguem gaire fans d’Edvard Munch, però el tenim al costat i al menys podem dir que hem vist el famós "crit". En mitja horeta ens hem ventilat el museu, que té unes mesures de seguretat increïbles.

Tornem al metro i anem al port a agafar el ferry cap a Bygdøy, la península on hi ha els museus que volem visitar avui.

Comencem pel Fram, que explica les primeres expedicions al Pol Nord i al Pol Sud, i exposa un vaixell real d'aquelles expedicions. Immens.

Dinem un entrepà i visitem el Museu Marítim (Norsk Maritimt Museet), que explica com ha evolucionat la navegació a Noruega en 2000 anys.

Després el curiós Kon-Tiki Museum, on s'exposen dues embarcacions de joncs amb les que un noruec va voler demostrar que fa segles ja es podien fer travesses oceàniques. D'aquesta aventura es va fer una película-ducumental que va estar nominada a l'Oscar a la millor película de parla no anglesa el 2012 (nota posterior: l'estaven anunciant al cine Verdi de Barcelona durant les festes de Gràcia d'aquest any). També hi ha una exposició sobre l’illa de Pasqua.

Agafem un bus per arribar al museu dels vaixells víkings (Vikingskipshuset), on s'exposen els vaixells Gokstad, Oseberg i Tuna, els tres vaixells víkings millor conservats. Es van trobar en unes tombes al llarg del fiord d’Oslo, junt amb carros, trineus i multitud d’objectes, enterrats fa més de 1.100 anys per dur als seus amos al regne dels morts.

I d'allà al Museu del Poble Noruec (Norsk Folkemuseum), on destaca l’església de fusta de Gol del 1200, però que també inclou unes 160 construccions de tot tipus que reflecteixen el tipus de vida en les diverses regions del país i en les diferents èpoques. En algunes fins i tot hi ha gent caracteritzada representant la vida de l’època. Es enorme i a cada casa t'hi pots estar una estona, però només tenim dues hores i ens acaben fent fora.

Tornem en bus al centre i intentem visitar el Palau Reial (Det Kongelige Slot), però a aquella hora ja no hi ha res obert i només podem veure els jardins i als soldats fent guàrdia.

Tornem al port on estan fent unes curses d'esquí sobre rodes. Fem unes cervesetes en un lounge-bar, on les carpes son altre vegada parts de velers (enrotlladors de gènova amb winche i tot), i on ens cobren 180 nok (25€) per dues birres d'ampolla (una San Miguel val uns 11€).

Camí de l'apartament parem al súper i comprem una llauna d'espaguetis amb carn, galetes i embotit. Ens fem el sopar amb els "companys" tancats a la seva habitació i cap a les 11 anem a dormir. Encara sembla de dia...

Dia 03 . Dimecres 12

Posem el despertador a les 8:00 i quan ens anem a llevar sentim com els "companys" es lleven per dutxar-se. Esperem una estona i acaben marxant ràpid. Ens llevem, ens dutxem i esmorzem. El dia s'ha aixecat gris i tapat i hem de sortir més abrigats que ahir. Ho recollim tot i deixem les maletes a recepció per anar altre cop al Palau Reial, i resulta que tampoc és obert, que només es visita els dissabtes amb visites guiades. Doncs ens hem de conformar a fer-li la volta altre cop. A més el parc del davant és en obres i no s’hi pot passar.

Després visitem el Teatre Nacional (Nationaltheater) i l’edifici del Parlament (Stortinget), seu del parlament noruec, també només per fora, i passegem pels carrers, on trobem un mercat de flors. Evidentment, l’Eva s’ho passa de conya!

Arribem a la Catedral (Oslo Domkirke), església principal d’Oslo i del país, que sí que podem visitar per dins.

I per fi anem a l'edifici de l'òpera (Den Norske Opera & Ballet), institució musical i d’art escènic de Noruega amb uns impressionants plans inclinats fent de coberta transitable i unes parets interiors de lames de fusta corbades. Allà agafem una estona un wifi obert i enviem unes fotos i wasaps a tothom. Per cert, d’allà al costat surt el ferry que hem d’agafar d’aquí a una estona per anar a Copenhague.

Tornem a buscar les maletes i anem directes al ferry. Fem el checkin, embarquem i anem al camarot, que malgrat ser interior i tenir els llits separats, està força bé i té bany propi. Deixem els trastos i ens posem a fer voltes per tot arreu. Fem moltes fotos mentre iniciem la travessa, ja que la zona del fiord d'Oslo és preciosa i passem a tocar de molts illots, alguns habitats i d'altres deserts. Les casetes de colors ens recorden molt a les Lofoten de l’any passat. Fem una cerveseta en una de les terrasses a l'aire lliure ben tapadets amb una manta ja que fa força fresca. Baixem una estona a l'habitació i cap a les 8 anem a sopar a un dels bars. El temps ha empitjorat molt i plovisqueja una mica. Està tan tapat que no es veu costa a cap costat. Tan maco que era tot quan hem sortit! Ens estem una estona més a la terrassa exterior, altre cop tapats amb les mantes, ens connectem una estona al wifi del vaixell i cap a les 11 anem a dormir.