Inici | Oslo | Copenhague | Stockholm - dia 08 . dia 09 . dia 10 . dia 11 dia 12 . dia 13 . dia 14

Dia 08 . Dilluns 17

Avui el dia es lleva blau i clar. Si aguanta, el viatge en tren serà molt maco.

Tornem a esmorzar al buffet de l'hotel i ens enduem una mica d'embotit pel tren, el pa de motllo ja el tenim. Anem en metro i S-train a l'estació central i a la poca estona arriba el nostre tren. Ens instal·lem als seients que teníem reservats i quan li ensenyem els bitllets al revisor ens recorda que amb el bitllet hi tenim inclòs el dinar al vagó bistro. Ostres, ja no ens en recordàvem, sí que vam incloure el dinar al comprar els bitllets, però ja fa tant que se'ns havia oblidat. Bé, doncs el pa i l'embotit per sopar. Al poc de sortir creuem (per fi) el tunel-pont d' Øresund, que ens vam perdre a l'estiu, i casi ni ens n'enterem. No sé si per carretera el perceps millor, però des del tren decep una mica. Bé, el viatge és molt i molt agradable, el temps és manté assolellat i gaudim moltíssim dels paisatges, que ens recorden al viatge en moto de l'estiu passat. Cap a les 2 anem al bistro a dinar i ens donen unes safates preparades d'estofat de porc a la BBQ amb patates, una beguda i te o cafè. Força bé, la veritat.

A l'hora prevista (evidentment) arribem a Stockholm i anem a l'oficina de turisme de l'estació, on comprem les Stockholm Card per 5 dies i agafem uns quants fullets d'informació. Anem en metro a l'apartament, on ens espera el noi de l'agència. L'apartament és petit però molt maco i ben equipat.

Un cop instal·lats, anem a un súper del costat a comprar esmorzars i sopars, i sopem uns xampinyons i unes mandonguilles amb tomàquet. Com era d'esperar, a les 12 de la nit que anem a dormir encara és força clar, i sobre les 3 del matí ja és casi de dia. De fet estem força més avall de Norkapp, però som en les dates on els dies son més llargs, i amb la merda de cortinetes de l'apartament entra tanta llum que costa dormir. En aquest viatge no hem pensat ens els antifaços ni les bosses de plàstic per les finestres...

Dia 09 . Dimarts 18

El matí es torna a llevar destapat. Sembla que serà un bon dia. Esmorzem i anem en metro directes a l'Ajuntament (Stockholms Stadshus).

Ens enganxem pel pèls a una visita guiada en castellà, i la veritat és que l'edifici és increïble, unes sales enormes i molt ben decorades: el gran vestíbul cobert on es celebra el banquet anual dels Premis Nobel, la sala de Plens on fan les reunions els regidors de Stockholm (per cert tots voluntaris), i la Sala Daurada, amb les parets decorades amb mosaic d'or, on Roxette va filmar una part del seu vídeo "Fading like a Flower".

Al sortir volem pujar a la torre, però només es pot pujar en grups i en hores concertades i no n'hi ha cap fins al cap d'una hora. Aprofitem per fer un tour en vaixell al voltant de l'illa de Kungsholmen.

Com que al tornar encara ens hem d'esperar una estona, aprofitem per visitar els jardins exteriors.

Al final podem pujar a la torre, de 106 metres d’alçada i amb una escala de 365 graons. A mig camí del mirador hi ha el museu amb models de les estàtues que hi ha a l’ajuntament, entre les que destaca la enorme de San Erik. El dia es tapa i es destapa a una velocitat increïble, però podem gaudir d'unes vistes magnífiques de la ciutat.

Intentem visitar el House of Nobility (Riddarhuset), construït a mitjans del 1600 com a lloc de reunions de la noblesa sueca. Avui és un centre privat que exhibeix més de 2.300 escuts nobiliaris. Per desgràcia és tancat i no ho podem veure.

Després anem al Royal Palace (Kungliga Slottet), que inclou els Apartaments Reials, residència oficial del rei, la Capella Reial, on es celebren les cerimònies religioses, l'Armeria, un recull d’armadures i armes des del segle 16, el Tresor, amb els símbols més importants de la monarquia sueca, el Museu de les Tres Corones i el Hall of State. Quin fart de caminar i veure habitacions! El problema es que no deixaven fer fotos i només en vam poder fer alguna d’estranquis.

Al sortir ja son les 5 i com que tot ha tancat aprofitem per dinar. Després agafem el metro i anem al Cementiri del Bosc (Skogskyrkogården) de l'Asplund, declarat patrimoni de la Humanitat per la Unesco el 1994. A més dels impressionants jardins visitem l’edifici del crematori i diverses capelles, inclosa la famosa Capella del Bosc (Skogskapellet), però per desgràcia només per fora, ja que només es pot visitar els diumenges i amb visita guiada. Tot i això fa molta il·lusió veure un edifici tan emblemàtic de l'arquitectura clássica. Passegem una estona pel parc, veiem la tomba de la Greta Garbo, però no la del propi Asplund, ja que estan filmant alguna cosa i no ens hi deixen acostar. També volem comprar algun record al centre de visitants, però ha tancat a les 4.

De tornada volem visitar l'Skyview, un mirador a 130m d'alçada situat en un centre comercial. Segons la guia, just avui havia de ser el primer dia de l'estiu que obren fins a les 9 de la nit, però quan arribem a les 8 no hi ha ningú i tot és tancat. Quina putada! En fi, tornem a l'apartament, sopem, enviem uns wasaps i a dormir.

Dia 10 . Dimecres 19

Altre cop el dia es lleva esplèndid i radiant, i després d'esmorzar agafem el metro per anar a l'illa de Djugården. Havíem d'enllaçar amb un bus, però justament avui estan de vaga i hem de caminar una mica.

Arribem al Museu de Cultura Nòrdica (Nordiska Museet), amb una gran exposició de la cultura i tradicions sueques des del 1500 fins ara, separat per temes: moda, tèxtil, mobiliari, joieria, art, tradicions i vida. Força curiosa la decoració de les taquilles del guarda-roba, i molt impressionant que el menú de selecció d’idiomes de la fotocopiadora de la botiga tingui el català com a opció.

Després anem al Museu del Vasa (Vasa Museet), on hi ha exposat el vaixell de guerra Vasa. Es va enfonsar a 1,5 km del port d’Estocolm al fer-se per primer cop a la mar el 1628, i es va rescatar després de 333 anys al fons del mar. El vaixell reconstruït està adornat amb unes 700 escultures tallades, de les que el 98% son originals. Es impressionant! El vaixell que vam veure a Oslo sembla una barqueta al costat d'aquest! A més del propi vaixell hi ha l'exposició de com es va enfonsar i com es va recuperar, com es va restaurar i com es conserva, a més d'una maqueta a escala 1:10 amb tota l'arboladura.

En sortir hem dinat un pølser asseguts a la gespa i hem anat al ABBA The Museum. Que bé ens ho hem passat! Hi ha tota la història del grup, des del naixement dels membres fins ara, amb fotos, vídeos, exposició dels vestits, discs i premis. Hi ha zones interactives on pots cantar i ballar amb ells i una reproducció del petit estudi on composaven en una petita illa de l'arxipèlag. Imprescindible... si t'agrada ABBA, és clar.

També hi ha el Swedish Music Hall of Fame, on hi ha un recull de la millor música sueca des dels anys 20. Evidentment no hi poden faltar Roxette, Gyllene Tider, el Per i la Marie. Comprem varies coses a la botiga: una samarreta, una gorra, el DVD de “ABBA The Movie” i el nou disc de Gyllene Tyder que acaba de sortir.

Després hem volgut entrar al Tivoli, un petit parc d'atraccions com el que hi ha al centre de Copenhague, però avui hi havia concert i s'havia de pagar per entrar, així que hem decidit tornar a l'apartament. De camí trobem el BarCelona Tapas Bar, que a part d’una senyera en una finestra no té gaire de Barcelona, ni en el menjar ni en l’ambient.

Dia 11 . Dijous 20

Per variar, avui el dia es lleva gris i enteranyinat, però sabent com canvia de ràpid, decidim no fer massa cas. Esmorzem i anem disparats a l'estació per agafar el tren de les 8:55 a Mariefred per visitar el Castell de Gripsholm (Gripsholm Slott). El trajecte en tren dura poc més de mitja hora, i de l'estació s'ha d'agafar un bus al poble que deixa al costat del castell.

L'edifici és un palau renaixentista que es va començar a construir fa més de 450 anys. Des de llavors s’ha anat remodelant constantment, per això es poden veure estances decorades per a la reialesa de diferents segles. Destaquen el dormitori del duc Karl, les estances de la princesa Sofia Albertina i el teatre de Gustav III. No obstant, el més destacat de Gripsholm és la Galeria Nacional de Retrats de suecs famosos des del segle 16 fins avui. Uns 800 quadres adornen totes les parets, i la col·lecció creix cada any, per això es poden trobar retrats de Gustav Vasa fins a la Greta Garbo o el Benny Andersson de ABBA. Ens prenem la visita amb molta calma, però al final tant de quadre es fa una mica pesat. Per desgràcia aquí tampoc deixen fer fotos, així que només en podem fer poquetes quan ningú ens vigila.

Quan sortim anem al port a mirar el vaixell per tornar a Estocolm, ja que tenim previst fer la tornada per aigua. Es poc més de la 1 del migdia i just està arribant el vaixell procedent d'Estocolm, i surt de tornada a les 16:30, així que tenim 3 hores de temps.

Passegem pel poble, dinem, mirem botigues i l'estació de tren antiga que ja no funciona. El poble és preciós, molt tranquil i ple de casetes de les que l'Eva només fa que dir que en vol una. Em compro un cistellet de maduixes al mercadillo i me'l menjo mentre esperem que surti el vaixell.

El Mariefred és un vapor del 1903 que fa cada dia aquest recorregut, que dura 3 hores i mitja. Hem contat que anem 10 persones i el vaixell és força gran, així que ens podem anar movent sense problemes segons el sol i les vistes. La zona d'illetes és espectacular, i el dia blau i radiant fa que encara sigui més impressionant. A mig trajecte es posen a decorar la coberta amb branques d'arbre per la festa de Midsommer (el seu Sant Joan) de demà. Ens ha encantat el viatge i segurament serà un dels dies que més recordarem.

Al arribar al costat de l'Ajuntament fem una ràpida visita a l'església de Storkyrban a Gamla Stan i tornem a l'apartament.

Dia 12 . Divendres 21

Comencem el dia amb un altre matí destapat, esmorzem i anem a l'oficina d'informació del costat de l'estació. Comprem ja els dos bitllets per l'Arlanda Express de demà en una oferta que tenen i demanem informació d'on es celebra el Midsommer. Ens recomanen Skansen, un megaparc a l'illa Djugården.

Anem a la botiga de souvenirs del costat i en uns posavassos trobem la plaça on tocava el Per al vídeo de Roxette gravat a l’Ajuntament. La dependenta ens diu que és la plaça Stortorget, al costat del Palau Reial que vam visitar dimarts, i hi anem a fer una visita.

D'allà anem al metro de Gamla Stan i tornem al Skyview, que a aquesta hora hauria de ser obert, però resulta que tot el centre comercial és tancat per les festes de Midsommer. Ja es mala sort! També tornem a anar al Skogkyrkogården per veure el centre de visitants i també està tancat. Sembla que avui no és un bon dia per veure res. Al menys aquest cop podem veure la tomba de l'Asplund. Bé, suposem que ho és, ja que no hi diu res...

En fi, tornem en metro a l'estació central i agafem el tramvia a Djugården. Entrem al Skansen i allò és una festa impressionant: multitud de gent, molts grups d'amics i famílies amb cistells de picnic, les noies amb corones de flors al cap. L'Eva no vol ser menys i es fa la seva corona.

El parc en sí és enorme: amb una superfície de 300.000 m2, una part és un zoo de fauna nòrdica on veiem una cria de ren, senglars, òlibes, mussols, ossos, bisonts, un linx i foques. Molt maco.

L'altre part és una col·lecció d’unes 150 cases típiques de diferents èpoques i llocs de Suècia, igual que el Museu del Poble Noruec que vam veure a Oslo. En algunes hi ha gent caracteritzada de l'època que t'explica coses de la casa en la que son.

També hi ha tota una part de restaurants, jardins de flors, escenaris, etc. En fi, un parc per passar-hi tot el dia, i més si es celebra la festa del Midsommer. Veiem unes actuacions de balls tradicionals i ja cap a quarts de 10 tornem a l'apartament, però el parc encara és ple de gent, i és que no tanca fins a les 12 de la nit. Com que sempre hi ha llum...

Agafem un funicular per sortir del parc i en el tramvia de tornada passem per davant de l'edifici del teatre.

Dia 13 . Dissabte 22

Ens llevem i esmorzem amb tota la calma, perquè com que hem d'anar a l'aeroport no volem anar corrents amunt i avall. Fem les maletes, endrecem l'apartament i cap a la 1 anem a l'estació.

Agafem l'Arlanda Express, que va directe a l'aeroport, i entenem perquè li diuen "express": es posa a 205 km/h passant per zones urbanes! Fa el trajecte de 45 km en 20 minuts!

Amb tanta anticipació hem arribat massa d'hora i encara no han obert les taulells de facturació per fer el checkin. Com que vam sortir de casa fa dues setmanes no el vam poder fer on-line.

Fem una volteta per les botigues, dinem, i quan tornem als taulells hi ha una cua del copón. Acabem sent els últims i quan ens toca la noia ens diu que hi ha overbooking i que no tenim lloc. Ens envien a un altre taulell on ens diuen que anem a la porta d'embarcament per si de cas, que hi ha 10 persones que han fet el checkin des de casa i que potser no vénen. Quan ha embarcat tothom ens diuen que només ha fallat una persona, així que si no ens volem separar la plaça és per un altre noi que va sol i també s'ha quedat tirat. Evidentment, veiem com l'avió marxa sense nosaltres.

Ens diuen que l'únic que pot fer Vueling és donar-nos plaça en el mateix vol de l'endemà i pagar-nos la nit d'hotel a l'aeroport. Al taulell d’abans ens informen que també tenim dret a una indemnització fent una reclamació a la web, i ens donen el bitllet per l’endemà amb el checkin ja fet perquè no tinguem cap problema. (Nota posterior: un cop a casa hem fet la reclamació i ens han abonat 250€ per persona)

Anem a l'hotel, un 4* superior que està de conya, i després d’instal·lar-nos i de fer un altre volta per les botigues anem a sopar. I quin sopar: una caldereta de marisc i salmó i un plat de salmó fumat amb patates parisines en salsa. Realment deliciós. Ens demanem una ampolla de vi que hem de pagar a part, però amb un sopar així val la pena.

Tornem a l'habitació, fem una mica de zapping a la tele i acabem enganxant un concert de Roxette. Quina canya de país! Posen coses de Roxette a totes hores! Quan acaba el concert comencem a veure Pitch Black, però només durem mitja horeta i ens posem a dormir.

Dia 14 . Diumenge 23

Ens despertem tard i sense presses, i anem a esmorzar al restaurant de l'hotel. I l'esmorzar es tant o més impressionant que el sopar: un buffet lliure amb gran quantitat de formatges, embotits, pastes, fuita, iogurts i salmó. Casi ha valgut la pena perdre l'avió només pel sopar i l'esmorzar.

Quan ens hem atipat prou, l'Eva surt a fumar fora de l'aeroport i jo aprofito el moment per anar a comprar un centre de taula de vidre amb un Santa Claus gravat que vam veure ahir per la tarda i que a l'Eva li va encantar. Serà el seu regal d'aniversari del mes que ve. Vaig corrent a l'habitació a amagar-lo a l'equipatge i em reuneixo amb ella. (Nota posterior: ja li he regalat i va quedar molt sorpresa).

Passem el matí mirant la tele a l'habitació i tornant a visitar totes les botigues. Després de dinar anem directes a la porta d'embarcament. Aquest cop sense cap problema, a l'hora prevista embarquem i passades les 9 de la nit arribem al Prat, acabant un viatge molt diferent del de l'estiu passat però igualment interessant.